Ga naar inhoud Ga naar hoofdnavigatie Ga naar footer

Inloggen DigiD

Het zal binnenkort nodig worden om met een zogenaamde ’tweestaps-verificatie’ in te loggen op DigiD. Het zal dus niet meer mogelijk zijn met enkel een gebruikersnaam en wachtwoord. De opties voor de tweede verificatie zijn ofwel de SMS-controle, ofwel inloggen met de DigiD app op de telefoon.

Voor de SMS controle is het belangrijk dat de DigiD is gekoppeld aan een telefoonnummer waar de eigenaar van de DigiD nog toegang toe heeft, en welke SMS berichten uit Nederland kan ontvangen. Op de volgende pagina leest u hoe de SMS controle toegevoegd kan worden: https://www.nederlandwereldwijd.nl/digid-buiten-nederland/sms-controle-toevoegen

Let op, als u in het buitenland woont kunt u dit helaas niet regelen op Mijn DigiD. Als de eigenaar van de DigiD geen toegang meer heeft tot het telefoonnummer dat bekend is in het systeem, dan zal deze een nieuwe DigiD aan moeten vragen met het juiste telefoonnummer er aan gekoppeld.

De tweede optie is inloggen met de DigiD app. Deze app zal eerst geactiveerd moeten worden. Dit zou kunnen per SMS-controle, maar dan lopen we weer tegen de eerder genoemde hindernissen aan. Het is ook mogelijk met een redelijk moderne smartphone en een Nederlands identiteitsbewijs/paspoort/rijbewijs een ID-Check uit te voeren om de DigiD app te activeren. Op de volgende pagina leest u hier meer over, zoals bijvoorbeeld de vereisten van de smartphone en identiteitsbewijzen:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/digid-buiten-nederland/digid-app-activeren

Als men hier ook niet aan kan voldoen, zal er toch een nieuwe DigiD aangevraagd moeten worden. Bij de vereniging VNPG zijn er ook veel mensen die (bijna) AOW ontvangen. In dat geval kan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in Nederland de aanvraag uit handen nemen. Op de volgende pagina leest u hier meer over: https://www.nederlandwereldwijd.nl/digid-buiten-nederland/hoe-aanvragen-met-aow

Er kunnen ook mensen zijn die hier allemaal niet aan kunnen voldoen. Zij zullen dan zelf een nieuwe DigiD aanvraag moeten doen. De aanvraag werkt als volgt: online begint men de aanvraag op DigiD.nl.
Hieruit zullen ze een baliecode ontvangen. De baliecode is 30 dagen geldig. Binnen deze tijd dient de aanvrager een activeringscode op te vragen. Voorheen was hier het vervelendste dat men in persoon bij een DigiD balie een activeringscode diende op te halen. Tegenwoordig kan dit ook vanuit huis geregeld worden met een videobel afspraak bij ons DigiD team. Op de volgende pagina leest u hoe dit geregeld kan worden: https://www.nederlandwereldwijd.nl/digid-buiten-nederland/activeringscode-videobellen

Na ontvangst van de activeringscode kan de DigiD worden geactivererd. Het is een hoop informatie, en men kan ook contact opnemen als het niet lukt. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar! Telefoon. +31 247 247 247 ; WhatsApp. +316 8238 7796

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jacob Roodenburg
Voorlichter
………………………………………………………………
Nederland Wereldwijd
van de Rijksoverheid